Sunday 5 July 2015

sebab yang menjadi penyebab :))

salam belog, okey! maybe malam ini, ima takde mood nak mengarang in english. so, jom! martabatkan bahasa ibunda. Mulanya.. aku dah lama tak menaip-menaip ni. so! malam ni excited plak nak updated blog! tentang ramadhan :) mula satu ramdhan, acciikkk!!! dumm!! okey fine! pelanggaran yang tidak menghasilkn momentum yang terlampau kuat, tapi,, terbang gak la tudung budak sekolah yang acik langgar. Adush!! mulanya aku rase aku yang menggeletar, rupenya bila perhatikan tangan budak2 sekolah tu, okey! depo lagi2 mengeletar.. ya Allah, sooo soo soorry dek. ya Allah, pity of them! really damn much! :'( tapi, tu bukan point cite entry kali ni, kali ni aku nak share ceghita pasai ramadhan. sume ni nikmat Allah. yup! Tahun ni terpilih lagi. okey! Great thanks to Allah. Alhamdulillahhhhh.. :) tahun ni, cara sambut Ramadhan lebih dari biasa. mungkin jugak luar biasa. kebiasaan, sambut Ramadhan dengan beramal kat rumah then malam pi jalan k masjid. Tapi, tahun ni ada laen dia, dari pagi ke masjid. Mula cam pelik.. tapi banyak aku jumpa. Niat awal nya just nak teman bonda tercinta. okey umi! ima nak jd PA paling setia dengan umi..kikiki, tapi, PA kali ni dapat macam2, bermacam2.. seriuss! macam2.. pagi hari, dari satu masjid ke satu masjid pi kunjung. B.E.S.T. Alhamdulillah. Aku jumpa banyak ragam manusia, aku jumpa banyak ilmu baru, aku jumpa yang maksud syukur, aku jumpa yang firman Allah sangat betol dan benar tanpa salah walaupun sedikit bahawa manusia memang kurang bersyukur! nope! aku tak maksudkan manusia diluar, tapi aku maksudkan tangan yang sedang menaip. Allah berfirman dengan penuh kasihNya dalam surah al-Mukminum:78 (...قليلا ما تشكرون). Ya! manusia memang kurang bersyukur. Memang aku sangat bersyukur sebab? Aku sedar yang doa aku sedang didengari cumenya, ada doa yang masih belum sampai masanya untuk dikabulkan. so? aku nak buat apa? aku nak buat macam mane? jawapan nya senang.. SABAR! with a big smile :)) memang factnya, kalau ada ap2 yang berlaku, whateva la benda tu besar ke kecil, once aq down memang aku jenis tak suke perkataan sabar, at least, tukar perkataan sabar dengan rilek la, chill la sebabnya memang masa tu aku memang tengah bersabar..haha..even perkataan maksud yang sama, tapi dia betol2 change mood aku 360 darjah. seriusly! okey dah! untuk Ramadhan kali ni, aku rasa umi banyak berubah. aku rasa aku boleh habiskan masa yang ada dengan umi..so? untuk apa sume tu? tuk dapat Redha mereka. Redha umi dan Redha abah..untuk apa? sebab dengan redha mereka aku dapat redha Allah. so?? sedar tak betapa besarnya redha kedua insan bernama ibu dan bapa. *sob3 sebab?? matlamat hidup ni nak capai redha Allah dengan melalui jalan redha umi dan abah. so? hidup ni penuh dengan sebab.. sebab apa hidup ni ada banyak sebab? sebab manusia suka bertanya, suka mencari sebab untuk sesuatu kejadian ataupun perkara, same goes to me, aku insan yang bergelar hamba Allah mencari banyak sebab sesuatu kejadian tu berlaku. untuk apa aku mencari sebab? untuk mencari HIKMAH disebalik UJIAN.




No comments:

Post a Comment